Відділ освіти Корецької районної державної адміністрації
Корецький районний методичний кабінет
Крилівська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів
Ігрові елементи
на уроках української мови
( посібник для вчителів)
Крилів 2016
Методичний посібник, Корець ,2016. – 46 с.
Автор: Кравчук Л.І., учитель початкових класів
Крилівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ст.
У посібнику зібрані цікаві завдання, мовні ігри, ребуси,
шаради, кросворди, які можна використати для активізації пізнавальної
діяльності учнів у процесі вивчення фонетики, морфології, будови слова,
елементів синтаксису у початковій школі.
Пропоновані завдання подані в аспекті
розвитку та збагачення зв'язного мовлення дітей, поглиблення знань, закріплення
вивченого на уроках рідної мови.
Посібник призначений для вчителів початкових класів.
Рецензенти:
Найко М.В., заступник директора з навчально – виховної роботи.
Відповідальний за випуск: Кравчук Л.І.
Затверджено методичною радою Крилівської загальноосвітньої школи І – ІІІст.
( Протокол № 2 від 18.11.2016р.)
ЗМІСТ
Вступ...........................................................................................
3
Звуки і букви..............................................................................
6
Алфавіт................................................................................... ....10
Слово. Значення слова..............................................................
12
Будова слова.............................................................................
22
Речення..................................................................................... 29
Частини мови....................................................................... 31
Вступ
На сучасному етапі - школа, особливо її
початкова ланка, шукає найбільш результативні методи навчання і виховання
учнів.
Гра дарує щохвилинну радість,задовольняє
актуальні невідкладні потреби, а ще – спрямована в майбутнє, бо під час гри у
дітей формуються чи закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм
для виконання соціальних, професійних,творчих функцій у майбутньому. І скрізь. Де
є гра, панує здоров’я, радість дитячого життя. У процесі
гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися,самостійно думати, розвивати
увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної
діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Дидактичні
ігри, використовувані як вправи в цікавій формі, -важливий засіб навчання і
виховання учнів. І досвідчені вчителі наповнюють уроки з мови ігровими
елементами, часто вдаються до мовних ігор, не кажучи вже про позакласні
заняття, де учні відгадують кросворди, ребуси, анаграми, шаради. Розв'язування
цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушує
повторювати вивчене, заглядати в словник. Все це, безумовно, збуджує інтерес до
мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам'ятовуванню норм і правил
літературної вимови та письма. Ігри дозволяють включати в активне оперування
учнів програмовий мовний матеріал, що тільки сприятиме його міцному і свідомому
запам'ятовуванню. Отже в школах слід якомога більше часу відводити мовним
іграм.
Ігровий матеріал, що подається в
посібнику, призначається для використання як на уроках, так і в позаурочний
час. Розміщений він за темами, відповідно до програми української мови.
Ігри можна полегшувати чи ускладнювати,
видозмінювати та доповнювати. Особливу увагу слід звертати на виправлення
помилок під час ігор. Адже, як легко і міцно засвоюються орфограми, нові слона
в ігровій обстановці, гак само засвоюються і помилкові написання.
Опис
ігор і цікавих вправ включають у себе: завдання, хід гри, матеріал для гри, а в
окремих іграх і обладнання.
Вирішальним
у мовних іграх стає правильність, безпомилковість, а при письмі ще й
каліграфія, охайність. Швидкість і першість - на другому плані, хоча теж
важливі.
Найбільш активних, сумлінних учасників
ігор слід всіляко відзначати, заохочувати.
ЗВУКИ І БУКВИ
Скласти слово, змінити букву.
Завдання. Скласти слово з букв, а потім замінити
одну букву іншою так, щоб вийшло нове слово.
Хід гри. Ведучий називає слово,
пропонує замінити ту чи іншу букву. Гравці самі добирають потрібну букву.
Матеріал
для гри. Скласти слово , замінити букву ; лис — и(і), сом —
о (а, і), сом — м (н), мак — м (р, с), лом — м (б), куб
— к (ч), глід — 2 (с), клас — л(в), пісок — п (л),
коса — к(р), коса — с (з), місто — м(т), чайка — ч (м),
сила — с (в), коза — к (л), кава — к (л).
Гра « Допоможи ведмедику»
-
Ведмедик не втямить ніяк, які треба
букви писать. Уважно ви все роздивіться і з відповіддю не помиліться.
Зимонька – з..ма, з..монька,
з..имовий,з..мувати.
Дим - д..міти, д..мар, д..мовий, д..мок.
Вечір
– в..черя, в..черяти, в..чірній,в..чоріти.
Гра « Додай склади – утвори слово»
-
Додайте склади , щоб утворилися слова.
Скільки голосних звуків у кожному слові?
Коро…, сини…, со…ка, …равель, зо….ля,
….тел.
Гра « Знайдіть пару»
Серед поданих
слів знайдіть пари, які матимуть однакову звукову модель: ліс, гедзь,зозуля,
лисиця, літак, тюлень, день.( Однакову звукову модель мають слова день і
ґедзь,зозуля і лисиця).
Складіть
спочатку усно, а потім запишіть речення з будь – яким із цих слів.
Скласти слово, додати букву.
Завдання. Скласти слово з букв, потім додати
одну букву так, щоб вийшло нове слово.
Хід гри. Ведучий називає слово, вказує, куди треба
додати букву (попереду, в середину, в кінці). Гравці добирають потрібну букву.
Матеріал для гри. Скласти слово
лід, додати букву попереду (слід); мак — попереду (смак); рак —
попереду (грак); їжа — в кінці (їжак); кіт — в середину (кріт).
Замінити букву
Обладнання. Картки із записаним словом.
Завдання. Дібрати і записати нові слова, що
відрізняються від поданого в картці першою буквою (звуком), наприклад: рік —
сік, тік, бік, лік...
Відгадати слово
Обладнання. Набір карток із записом букв, слів.
Завдання. За буквами та за словами, що
відрізняються від потрібного лише одним звуком — буквою, відгадати задумане
слово.
Хід гри. Ведучий бере картку, називає букви, якими можна записати задумане слово.
Потім читає слова, які відрізняються у написанні від потрібного першою буквою,
другою.
Хто першим відгадає слово, одержує
картку. У кого більше карток, той виграв.
Матеріал для гри. м, о, с — лом, сам (сом); і, т, к — піт, кут (кіт); к, а, б
— лак, бук (бак); к, у, с — лук, сак (сук); м, о, т — лом, там
(том); р, и, м — сир, мур (мир); с, л, а, о — мало, соло
(сало); с, д, а — лад, суд (сад); к, с, о,
а — роса, каса (коса); р, ж, и — сир, жар (жир).
Гра " Відгадай слово"
Перша буква цього
слова стоїть в алфавіті між о та р. Друга – перед с.
Третя буква – на
початку алфавіту. Четверта – після х,
а остання – в кінці алфавіту ( Праця.)
З початку і з кінця — однаково
Завдання. Написати слова, які однаково читаються зліва
направо і
справа наліво
Хід гри. Ведучий знайомить із завданням. Виграє той, хто напише
найбільше таких слів.
Контрольний матеріал. - Ада, Аза, Алла, біб, дід,
зараз, корок, тут,
ого, око, пуп, Пилип.
Із слова по букві
Обладнання.
Розрізна азбука.
Завдання. Із букв, якими записується ряд слів, беручи їх у порядку: з першого слова —
перша буква, з другого — друга, з третього — третя і т. д., скласти нове слово.
Хід гри. Ведучий читає
слова, з яких треба брати по букві, гравці відбирають
потрібні букви і складають слово.
Матеріал для
гри. Зима, віз, кір, марка, дрова (зірка); замок, рот, каша,
долина, газета (зошит); вода, дуб, голуб, полин, перець, цибуля (вулиця); дах, тиша, рак, кріт, кішка, жасмин, верстат
(диктант); дід, лис, мова, коза, віконце (диван); діти, ляда, кит, море, канал
(дятел); міст, ліс, коса, жарт, ребро (місто); рік, село, рада, вулик, насос,
столик, веселка (редиска); лак, дим, сім, вагон, бідон (лимон); іскра, сніг,
вхід, край (іній).
Звук і буква
Завдання і хід
гри. Ведучий читає слова, гравці записують їх у три колонки:
1) скільки звуків, стільки й букв: 2) букв більше, ніж звуків; 3) букв менше,
ніж звуків.
Матеріал
для гри. Дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім'я, яма, їдять, люди, п'ять, сьогодні, армія, щока,
пам'ять, щука, в'язка.
Ланцюжок
Завдання і хід гри. Ведучий
називає слово. Гравці записують його і
додають інші слова, кожне з яких починається двома звуками, що є останніми в
попередньому слові. Наприклад: армія — ялина — наша — шапка..
Виграє
той, хто протягом умовленого часу (3—5 хв) правильно напише найбільше слів.
З букв одного слова
Завдання. Із букв одного слова скласти і записати
інші слова.
Хід гри. Ведучий з'ясовує завдання, записує на дошці вихідні слова, гравці працюють
самостійно.
Матеріал для гри.
Братерство (брат, тато, рот, сто, бас...); жайворонок
(жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок...); ластівка (лава, тік, кава,
світ, стіл, ліс, віл, сік, вік, ласка, вістка...); листоноша (лист, тон, сто,
ноша, лин, нота, лис...); молоток (лото, лом, том, молоко, коло, молот...);
рибалка (риба, балка, бак, рак, лак...); соловейко (соло, коло, воло, колесо,
косо...); соломина (сон, лом, сало, мило, лан, солома, соло, лин, млин, син).
Загадки Завдання. Відгадай загадки.
1. З однієї ми
родини - від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі, ми буваємо німі.
Як по одному, самі, ми буваємо німі.
Хоч і маєм різні назви - добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком - заговоримо ладком.
Ми писемності основа, а без нас ніхто ні слова. (Букви.)
2. Ми, звичайно, не хитруєм: нас і бачать, нас і чують -
це зовсім не дивина. Як же наші імена? (Букви та звуки.)
3. У вимові завжди чисті звуки ми, ще й голосисті.
Небагато нас, а все ж без нас слова не складеш.
(Голосні звуки.)
Гра « Будь уважним»
1. Що довше: Дніпро чи Ворскла? (
Ворскла, бо має 7 літер)
2. Яка річка тече в роті? (
Десна)
3. "Я" спереду і "я"
позаду, а посередині назва породи коня.
(
Японія)
4.Яке слово складається із семи
однакових літер? ( Сім’я)
5.Чим закінчується літо і починається
осінь? ( Буквою "о")
6.Що в середині землі?
7.Чим починається і закінчується день ?
( Літерами "д" і "ь".)
Гра " Склад загубився"
– Прочитайте рядки слів, вставляючи пропущені
склади:
С….п
вес…ю – на… ки…м,
сон….
ки…є нит…,
ви…..ває ві…рун…
то
роз…ди, то квіт…
АЛФАВІТ
За алфавітом
Завдання. Розкласти картки зі словами
за алфавітом. Матеріал для гри.
Набори карток.
№ 1. Вікно,
двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога, кватирка, плінтус.
№ 2. Фартух, блуза, жакет, черевики,
сукня, піджак, хустка, шкарпетки, чоботи, валянки.
№ 3. Жайворонок,
зозуля, шпак, перепел, ворона, чайка, ластівка, сорока,
качка, голуб.
№ 4. Картопля,
часник, цибуля, помідори, огірок, салат, морква, редиска,
буряк, диня.
№ 5. Груша, липа,
ялина, клен, вишня, сосна, береза, дуб, осика, абрикос.
№ 6. Чорнобривці, барвінок, конвалія, пролісок, гвоздика,
айстра,, троянда, нарцис.
№ 7. Шосе,
вулиця, світлофор, дорога, площа, тротуар, бруківка, асфальт, кювет, перехід.
№ 8.
Лев, заєць, борсук, ведмідь, ховрах, слон, вовк, олень, лисиця, єнот.
Алфавітний КВК
У грі беруть участь дві-три групи. Від
кожної групи виходить гравець і називає букви за алфавітом. Якщо трапиться
помилка, гравець сідає, замість нього
виходить інший гравець з тієї ж групи і продовжує називати букви.
Перемагає група, яка назвала увесь алфавіт найменшим
числом представників.
Асоціація
1. Швидко вимовте абетку, називаючи на
кожну букву слово, що починається з неї.
2.
Вимовте 10 жіночих/ чоловічих імен, що зустрічалися вам у вправах з української
мови, нумеруючи кожне з них.
3.
Виберіть одну літеру абетки і назвіть 20 слів, що починаються з неї, нумеруючи
кожне з них.
4.
Візьміть будь – який термін навчального предмета і за 5 хв. Напишіть
максимальну кількість словосполучень із цим словом.
Кросворд " Алфавіт"
1.
Про що говоримо: велика, мала,
друкована, писана, каліграфічна? (Буква.)
2. Слово поділяється на ... (склади).
3.
Знак, який ставиться в середині слова
перед буквами я, ю, є, ї. (Апостроф.)
4.
Інша назва
алфавіту ( Азбука)
5.
Про що
говоримо: голосний,наголошений,ненаголошений,приголосний,твердий,м'який,
дзвінкий,
глухий? ( Звук)
6. Орган
тіла людини, що бере участь у мовленні? ( Піднебіння)
7.
Прочитайте слово у виділеному стовпці.
СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Шаради
Завдання. Скласти слова зі складів інших слів, що називає ведучий з вказівкою, який
склад (перший, другий чи третій) треба брати з них для утворення нового слова.
Матеріал для гри.
I. З перших складів слів. Десять, редиска, вода
(дерево); гаї, зелені,
табір (газета); диня, тисяча, насип (дитина); батіг, ранок, банка,
(барабан); мама, лимон, народ (малина); долина, роги, гараж (дорога);
маяк, широкий, намір (машина); бегонія, ревень, залізо (береза);
сокіл, роса, камінь (сорока)
табір (газета); диня, тисяча, насип (дитина); батіг, ранок, банка,
(барабан); мама, лимон, народ (малина); долина, роги, гараж (дорога);
маяк, широкий, намір (машина); бегонія, ревень, залізо (береза);
сокіл, роса, камінь (сорока)
II. З перших складів першого слова і других складів
другого слова.
Будинок, моряк (буряк); ірис, синій (іній); пекар, журнал (пенал); гора,
народ (город), ґава, ранок (ґанок); дзвіночок, вінок (дзвінок); хвилина,
біля (хвиля); яма, весен (ясен).
Будинок, моряк (буряк); ірис, синій (іній); пекар, журнал (пенал); гора,
народ (город), ґава, ранок (ґанок); дзвіночок, вінок (дзвінок); хвилина,
біля (хвиля); яма, весен (ясен).
ПІ. З перших складів двох слів і других
складів третього слова. Черга, говорити, новий (черговий); огірок, лічити,
гравець (олівець); яма, липа, спина (ялина); кава, череда, баня (каченя).
IV. З перших складів першого слова, других — другого, третіх —
третього. Вухо, калина, спідниця (вулиця).
третього. Вухо, калина, спідниця (вулиця).
V. З перших складів двох слів і четвертого складу третього слова.
Ура, читати, визволитель (учитель).
Ура, читати, визволитель (учитель).
Гра " Слова навпаки"
Запишіть 5 односкладових слів, що від перестановки
звуків
( першого й останнього) набули б нового значення.
Наприклад: мир – Рим.
Відповідь: кіт – тік, лік – кіл, рік – кір(
хвороба),
лід – діл ( низовина), рай – яр, бук- куб.
Слова з двох складів
Завдання. Записати двоскладові слова, які не можна перенести
з рядка в рядок.
Контрольний матеріал. Вія, зброя,
зграя, Зоя, Іван, Ігор, ім'я, Іра, їжа, один, Рая,
урок, шия, юнак, Юра.
Гра " Вилучення
зайвого"
1.
Кавун,м'яч, огірок, яблуко.
2.Заєць,
лисиця, ведмідь, кіт.
3.Портфель,
блокнот, газета, зошит.
4.
Фіалка, ромашка,волошка, морква.
5.Лялька,
машинка, книжка, скакалка.
6.Потяг,
літак, пароплав, самокат.
7.
Горобець, оса, ластівка, орел.
Кросворди (значення слова)
Омонім
1.
Нею косять, її
заплітають, нею під сонцем влітку гуляють. (Коса.)
2.
На ній вирощують
врожай і називають "рідний край." (Земля.)
3.
Із нею ми дружимо в школі.
Ми нею розкреслимо "поле." (Лінійка.)
Дівча на перерві гукає: "Збирайтеся в актовій залі." (Лінійка.)
4.Півник носить на голівці, ну а я в кишені джинсів. (Гребінець.)
По горизонталі,
1.
Невеликий рідкий ліс. (Перелісок.)
2.
Ліс, у якому переважає дуб. (Діброва.)
3.
Простір, зарослий
деревами та кущами. (Ліс.)
По вертикалі.
4.
Великий сосновий ліс. (Бір.)
5.
Невеликий листяний ліс. (Гай.)
1. Перше слово день починає. (Ранок.)
6. Шосте слово його завершає. (Вечір.)
2. Коли надходить друге - натруджуємо руки. (День.) 5. Коли приходить п'яте - лягають усі спати. (Ніч.)
3. Ми любимо третє за сонце й тепло.
І хочем, щоб довше тривало воно. (Літо.)
7. А сьоме ми любимо за білий сніг,
за лижі, санчата і радісний сміх. (Зима.)
Гра " Сніжинка"
Впишіть споріднені слова до слова сніг.
(Сніговик, сніжинка, сніжок, сніговий, сніжисько, сніжина,
сніжний, сніжно, сніговиця, сніжиночка, снігуронька,
сніжка.)
Слова, правопис яких слід запам'ятати
Ребуси
Ребус (лат. — rеbus, буквально, за допомогою речей) — загадка, в якій слова або фрази, що розгадуються, зображено у вигляді комбінацій
малюнків з літерами та іншими знаками.
Ведмідь, вулиця, вересень, диктант, диван. ( 2 клас )
Акваріум, апельсин, асфальт, бензин ,бетон. (З
клас)
Бібліотека, велосипед, верблюд, вогнище. (З клас)
Вдень, взимку, восени, вперед, влітку, вчора, двадцять, держава,
ліворуч. (4 клас)
Виділіть спільну частину.
БУДОВА СЛОВА
Слова-родичі
Хід гри та завдання. Діти
діляться на дві групи. Ведучий називає, слово. Усі гравці добирають
спільнокореневі слова. Відповідають з одного ряду. Ведучий робить помітку,
скільки слів дібрано. Далі ведучий називає інше слово. Відповідають на цей раз
гравці з другого ряду.
Матеріал для гри.
ліс (лісник, лісовий, пролісок, лісок, переліски...)
сад (садівник, садовий, садок, посадка, саджанець...)
дуб (дубок, дубочок, дубище, дубовий...)
казка (казочка, приказка, переказ, казати, розказати...)
вода (водяний, підводний, водиця...)
хліб (хлібний, хлібина, хлібороб...)
мова (розмова, мовний, розмовляти, промовець...)
блиск (блискучий, блискавка...)
коса (косар, покоси, косити, косарка...)
літати (літак, політ, приліт, відлітати...)
Гра "Шаради"
Хід гри
і завдання. Ведучий читає слова і вказує, що від
них
треба взяти
(корінь, префікс, суфікс, закінчення), гравці утворюють і записують нові слова.
Матеріал для гри.
-
Корінь такий самий, як у слові"
зимувати", суфікс і закінчення- як у слові " зіронька".
Зимонька
-
Корінь такий самий, як у слові "
садити", суфікс і закінчення , як у слові "казка", префікс, як у
слові " перехід".
Пересадка
1. Префікс від слова перенести, корінь від
слова казка. (Переказ.)
2.
Корінь від слова квітка, суфікс
від слова вудочка, закінчення від слова зірка. (Квіточка.)
3.
Корінь від слова риба, суфікс
від слова ручки, закінчення від слова липа. (Рибка.)
4.
Корінь від слова лісок, суфікс
від слова зимова, закінчення від слова червоний. (Лісовий.)
5.
Префікс від слова
закрити, корінь від слова в'язати, суфікс від слова рибка, закінчення від слова загадки. (Зав'язки.)
6. Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від
слова грибний, закінчення від слова білий. (Підводний.)
слова грибний, закінчення від слова білий. (Підводний.)
7. Префікс від слова проніс, корінь від слова лісник, суфікс від
слова дубок. (Пролісок.)
слова дубок. (Пролісок.)
8.
Префікс від слова повів, корінь
від слова їздити, суфікс від слова вушко, закінчення від слова рука.
(Поїздка.)
9.
Префікс від слова політ, корінь від слова садок, суфікс і
закінчення від слова рибка. (Посадка.)
10.
Префікс від слова поїзд, корінь
від слова радити, суфікс від слова лісник. (Порадник.)
11.
Префікс від слова приїзд,
префікс від слова казати, суфікс і закінчення
від слова ніжка, (Приказка).
12.
Префікс від слова
вихід, корінь від слова лазити,
суфікс і закінчення від слова кізка. (Вилазка.)
13.
Префікс від слова роз'їзд,
корінь від слова мовець, закінчення від
слова липа. (Розмова.)
14. Префікс від
словазбдаш, корінь від слова в'язка, суфікс від
слова кілок. (Зв'язок.)
слова кілок. (Зв'язок.)
15. Префікс від слова притиснути, корінь від слова кордон,
суфікс від слова розвідник. (Прикордонник.)
суфікс від слова розвідник. (Прикордонник.)
Слово-корінь
Хід гри і завдання. Ведучий пропонує написати за визначений
час якнайбільше слів, що мають лише корінь.
Контрольний
матеріал. Бак,
біб, бук, гриб, віз, дах, дим, дуб, жар, жук, кит, кіт,
клен, кущ, лан, лист, лід, ліс,
мак, мед, ніж, ніч, рак, ріг, рік, рот, сад, сніг,
степ, хліб...
Відгадати слово
Характеристика
|
Слова для карток
|
Корінь лік-, суфікс -ар. Слово
відповідає на питання хто? Корінь -віт, префікс при-. Слово
відповідає на питання що? Корінь кос-, суфікс -ар. Слово
відповідає на питання хто? Корінь кущ-, суфікс
-ик. Слово відповідає на питання
щ о? Корінь голос-, суфікс -ок. Слово відповідає на питання щ
о? Корінь -хід, префікс ви-. Слово відповідає на питання щ о? Корінь вазон-, суфікс
-чик. Слово відповідає на питання щ о? Корінь -пис,
префікс за-. Слово відповідає на питання щ о? Корінь син-, суфікс -очок. Слово відповідає
на питання хто? Корінь -літ, префікс
пере-. Слово відповідає на питання що?
|
лікар привіт косар кущик голосок вихід вазончик запис синочок переліт
|
Слова-родичі з різних частин мови
Ведучий
диктує або записує на дошці кілька слів-іменників. Гравці мають дібрати і
записати спільнокореневі іменники, прикметники, дієслова.
Матеріал для гри. Сад (садівник, саджанець; садовий;
садити, посадити, висадити); під'їзд (від'їзд, заїзд, переїзд; їздовий; їхати,
виїхати, переїхати, заїхати, під'їхати, доїхати); рука (рукавиця, рукавичка,
рукав, ручка; ручний; вручати, доручати, приручати, ручатися); земля
(землянка, земляк, підземелля; земельний, земляний; приземлитися, заземлити);
допис (розписка, записка, переписка; записна, письмовий; писати, дописати,
записати, переписати, розписати); село (селянин, селянка, селище, поселення;
сільський, селянський, селищний; селити, заселити, поселити, виселити); будинок
(будова, будівник, будівля, будівельник, будівництво; будинковий, будівний,
будівельний, будівничий; будувати, забудовувати, добудувати); квітка (квіти,
квітник, квітникарство, квітень; квітковий, квітчастий, квітневий; квітнути,
заквітчати, квітчати).
Гра " Загадковий калейдоскоп"
Завдання
До слів – відгадок дібрати
спільнокореневі слова з різних частин мови.
·
Летіла птиця по синьому небу,
Розпустила крила і сонце
закрила.
( Хмара – хмарка,
хмаринка,хмарний,захмарилося,хмарно)
·
Ніжна зірка сніжно- біла
На рукав з гори злетіла.
Я приніс її сюди –
Стала краплею води.
( Сніжинка –
сніжиночка,сніг,засніжений, сніжить.)
·
Що мовчить, а розум вчить?
( Книжка – книга,книжечка,книжкова,
книгарня)
Колонки слів за будовою
Обладнання.
Набори карток. Кожен із ЗО карток-слів (5 груп спільнокореневих) і 8 карток-вказівок (схеми
будови слова). Конверти.
Завдання.
Розкласти слова в колонки відповідно до карток-вказівок.
Хід гри.
Гравці одночасно відкривають конверти, розкладають картки
із схемами, а потім картки із словами.
Матеріал для гри.
1
хід ходу вихід пролісок
ліс лісом праліс
віз везу привіз
сад садів
сніг сніги
лісок ліски східний виходу
візок візка проліски привези
садок садовий підвезений посади
сніжок сніжку посадка
засніжений
2
дуб дубом приніс внесок
ніс несе забіг зв'язок
біг бігу напис
пиши прив'язь
в'яжу
дубок
несений
принесений занеси
бігун бігли
прибігли
прибіжи
писар писаний записка запису
в'язаний зв'язане
зв'яже
Гра " З одного кореня"
Хід гри. За допомогою префіксів та
суфіксів утворити від кожного кореня якнайбільше слів.Переможцем вважається та
група, яка за певний час правильно напише найбільше слів.
Матеріал для гри. –дуб-. –хат-, -риб-, -прац-,
-пис-,-літ-, -дуб-, -ніс-, -дзвін-.
Гра " Впізнай споріднені слова"
Група А – високий рівень.
Записати слова, не споріднені зі словом " лист"( на дереві)
Група Б – низький рівень.
Записати слова, спільнокореневі до слова "лист" ( на дереві).
Матеріал для гри. Листя, листяний, листування, листок,листочок,листопад, листоноша.
безлистий,листування, листівка.
Гра " Сигнал"
Вчитель показує сигнальні
картки.
— По черзі демонструє кожну, а учні добирають відповідні слова.
Комунікативна вправа – гра
Завдання гри. Учні діляться на дві групи. Ведучий називає слово. Усі
гравці добирають спільнокореневі слова. Відповідають з одного ряду. Ведучий
робить помітку ,скільки слів дібрано ( стільки балів зараховано). Якщо з
другого ряду хтось іще може додати слово, то піднімає руку, його викликають. За
кожну правильну відповідь – 2 бали.
Матеріал для гри.
Казка (
казочка,приказка,переказ,казати ,розказати…)
Вода (
водяний,підводний,водиця,водник…)
Мова (
розмова,мовний,розмовляти,промовець…)
Блиск ( блискучий,
блискотіти,блискавка…)
Коса ( косар,покоси,косити,косарка…)
Літати ( літак,політ,приліт,
відлітати…)
Гра " Сходинки слів"
Завдання гри. У вільні клітинки "сходинок" треба вписати букву так, щоб вийшло
спільнокореневе слово або форма слова. Хто перший виконає завдання — 5 балів, другий — 4 бали і т. д. За помилку знімати 2
бали.
Матеріал для
гри.
1. Ліс ~ ліси, лісок, лісник, лісовик, лісовий, лісничий.
2. Сад —- сади, садок, садити, садочок, садівник.
3.
Дуб — дуби, дубок, дубина, дубовий,
дублений.
4.
Світ — світи, світає, світлий,
світанок, світловий.
5.
Гриб — гриби, грибок, грибний,
грибниця, грибовище.
6. Хліб — хліби, хлібом, хлібина, хлібороб, хлібороби.
РЕЧЕННЯ
Закінчити речення
Хід гри і
завдання. Ведучий читає незакінчені речення і пропонує дітям переписати їх, доповнити кожне з
них словом — назвою ознаки, протилежним за значенням до виділеного слова.
Матеріал для гри.
У лісі ростуть дерева товсті й ...
Ми збирали яблука солодкі й ...
У селищі є вулиці широкі й ...
Річки бувають глибокі й ...
Літом дні довгі, а зимою ...
Гра " Продовж прислів'я"
Без роботи день… (
роком стає)
Бджола мала, а й та …. ( працює)
Гірко поробиш - … ( солодко з' їж)
Хочеш їсти калачі –… (не сиди на печі )
Підмет чи присудок
Хід гри
і завдання. На дошці написані речення з пропущеним
підметом або присудком. Учасники гри переписують, вставляючи потрібні слова,
спочатку речення, в яких були пропущені підмети, а потім — з пропущеними
присудками. Гравцям, які першими виконали завдання,зараховується 8 очок, другими
– 7, третім – 6. За допущені помилки знімається 2 очки, за некаліграфічне,
неохайне письмо – по 1 балу.
Матеріал для гри. Колгоспники ...
озимину. ... добуває вугілля. ... водить поїзди.
Муляр ... стіну. ... доїть корів. Рибалка ... рибу. ... шиє одяг. Прикордонники
... кордони. ... лікує хворих. Діти ... ягоди.
Однорідні
підмети
Завдання. Додати в кожному реченні інші однорідні підмети.
Матеріал для
гри.
У лісі ростуть берези...
На квітнику зацвіли айстри...
На столі лежать зошити...
Рясним цвітом вкрилися абрикоси...
З теплих країв прилетіли шпаки...
Однорідні присудки
Гра
проводиться так, як і попередня. Гравці мають дібрати однорідні присудки.
Матеріал для гри. Весною річка розливається... Дерева від
вітру шумлять... Літнє сонце піднімається ... Учні в школі пишуть ...
Однорідні другорядні члени речення
Гра проводиться, як і попередні.
Гравці добирають однорідні другорядні члени речення.
Матеріал для гри.
а) Весняне небо чисте... Насувалась хмара сиза...
Зацвіли на клумбах квіти рожеві...
Зацвіли на клумбах квіти рожеві...
Росте ялина струнка...
У нашому місті вулиці широкі...
б) На уроках ми користуємося ручками...
Колгоспники посіяли пшеницю...
Колгоспники посіяли пшеницю...
На швейній фабриці шиють пальта...
Ми пишаємося сміливістю... українських воїнів.
Розділові знаки
Загадки
1. Злита з хвостиком ця крапка, невелика, власне,
лапка. Робить паузу, всім знайома. Як вона
зветься? (Кома.)
2. Що за знак — стрункий, мов спис, він над крапкою завис, спонука до поклику,
хто ж бо він? (Знак оклику.)
3. Хай заучить для порядку той, кому це невтямки:
лапки - в птаха чи звірятка, а в правописі ... (Лапки.)
лапки - в птаха чи звірятка, а в правописі ... (Лапки.)
Гра " Продовж прислів'я"
·
З малого пагінця виростає …( велике дерево).
* Ледачому робітникові … ( кожен молоток важкий)
* З порожнього колоска …( користі мало) .
ЧАСТИНИ МОВИ
ІМЕННИК
Хто? Що?
Хід гри і завдання. Гравці одночасно починають
і пишуть протягом умовленого часу (5—10 хв.) слова, що відповідають на питання
що? (назви предметів у класній кімнаті або назви меблів чи одягу, посуду тощо).
Таке ж завдання дається і на слова, що відповідають на питання хто?
Власні назви
Завдання. Дібрати і
записати певну кількість (5—10) власних назв (прізвищ,
імен, кличок тварин, назв міст, сіл, річок тощо).
Хід гри. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.
Гра " Хто більше знає"
- До
поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви.
·
Місто –
·
Річка –
·
Письменник –
·
Країна –
·
Журнал –
Гра " Цікавий ланцюжок"
Продовжити ланцюжок іменників – власних
назв,щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного
слова.
Київ – Василь – Львів – Варшава –
Амазонка – Антон – Ніл – лідія -
Ялта - …
Іменники на одну букву
Хід гри і
завдання. Ведучий пропонує на певну букву дібрати
і записати іменники, що відповідають на питання щ о? (або на питання хто?).
Наприклад, на букву р: рука, редиска, річка, реп'ях, рослина.
Переможцем вважається той, хто протягом
визначеного часу (3-5 хв.) правильно запише найбільшу кількість таких слів.
П'ять загальних (власних) назв
Ведучий вибирає яку-небудь букву алфавіту і пропонує
гравцям дібрати 5 загальних назв, що означають: 1) тварину, 2)
рибу, 3) птаха, 4) квітку, 5) дерево.
Подібне завдання до власних назв (прізвище видатної
людини, ім'я чоловіче, ім'я жіноче, назва міста, села).
Гра " Чарівник"
Педагог каже: " Зараз ви всі – чарівники. Вам
треба " оживити2 предмети утворити від іменника, який відповідає на
питання що? спільнокореневе слово – іменник, який відповідає на питання хто?.
Наприклад. Банк – банкір, бібліотека –
бібліотекар, київ – киянин. Комбайн – комбайнер, космос – космонавт, навчання –
учитель.
Гра- конкурс " Пригадай
іменник"
Хід гри і завдання. Учитель пропонує написати у дві
окремі колонки щонайбільше іменників ( назв істот і неістот),що починаються на
одну букву. Виграє той учень( група,ряд),який протягом визначеного часу ( 3-5хв) записав найбільшу кількість таких
слів,правильно згрупувавши їх.
Наприклад. Слова на букву Л ( назви неістот –
липа,любов,ланка, лимон, лінь і т. д.; назви істот – лис, люди, Любомир,
Людмила, лінивець і т. д.).
Відмінковий ланцюжок
Гравці діляться на групи. Ведучий
називає іменник у називному відмінку і
вказує закінчення, потім пропонує гравцям першої групи по черзі ставити
іменник у подальших відмінках. Після місцевого відмінка ведучий називає інший
іменник тієї ж відміни знову в називному відмінку. Продовжують ланцюжок учні
другої групи.
Якщо закінчення іменника в усіх
відмінках визначено правильно,ряд одержує 10 балів. За кожну помилку знімається
2 бали.
ПРИКМЕТНИК
Який? Яка? Яке? Хід гри і завдання. Ведучий називає
слово, яке відповідає на питання хто? або що? Гравці записують і добирають до
нього та записують слова, які є назвами
ознак, відповідають на питання який? яка? яке? Наприклад: дуб старий,
високий, гіллястий, товстий, зелений...
Гра " Знайди зайве"
-
Серед поданих слів-ознак предметів знайдіть прикметники,що вказують на
невластиву предметам ознаку,поясніть свої дії:
Яблуко
– червоне,зелене, жовте, смугасте, запашне,солодке, кисле, гірке, соковите(
гірке);
Груша – червона,зелена, жовта, кругла, видовжена, соковита,терпка, солодка, кисла, медова ( терпка).
-
Доберіть до виокремлених слів – ознак іменники.
З іменників – прикметники
Завдання. Утворити
і записати від
кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого, середнього роду.
Матеріал для гри.
а) Дуб (дубовий, дубова, дубове); холод (холодний,
холодна,
холодне); сонце (сонячний, сонячна, сонячне); мороз (морозний,
морозна, морозне); розум (розумний, розумна, розумне); вітер
(вітряний, вітряна, вітряне); щастя (щасливий, щаслива, щасливе);
дощ (дощовий, дощова, дощове); літо (літній, літня, літнє); сніг
(сніговий, снігова, снігове).
холодне); сонце (сонячний, сонячна, сонячне); мороз (морозний,
морозна, морозне); розум (розумний, розумна, розумне); вітер
(вітряний, вітряна, вітряне); щастя (щасливий, щаслива, щасливе);
дощ (дощовий, дощова, дощове); літо (літній, літня, літнє); сніг
(сніговий, снігова, снігове).
б) Радість (радісний, радісна, радісне); поле
(польовий, польова,
польове); жито (житній, житня, житнє); ліс (лісовий, лісова, лісове);
школа (шкільний, шкільна, шкільне); вечір (вечірній, вечірня,
вечірнє); зима (зимовий, зимова, зимове); клас (класний, класна,
класне); степ (степовий, степова, степове).
польове); жито (житній, житня, житнє); ліс (лісовий, лісова, лісове);
школа (шкільний, шкільна, шкільне); вечір (вечірній, вечірня,
вечірнє); зима (зимовий, зимова, зимове); клас (класний, класна,
класне); степ (степовий, степова, степове).
Гра " Предмет за ознаками"
Один із
гравців стає відгадуючим. Він виходить на кілька хвилин із класу, поки всі
учасники гри не задумують який – небудь предмет і не запросять його у клас,
відгадуючий підходить по черзі до гравців. Кожен з них називає прикметник, який вказує на
якусь ознаку задуманого предмета. Наприклад, один гравець каже: "
Жовтий", другий – " Кислий", третій – " Пахучий".
Відгадуючий називає предмет( лимон). Учасник гри,який останнім називав ознаку,
стає відгадуючим. Коли відповіді немає, або вона неправильна, відгадуючий не
змінюється і знову йде з класу, а група задумує інший предмет.
Можливий
і такий варіант гри. Зайшовши до кімнати,відгадуючий звертається по черзі до
учасників гри із запитаннями: " Який предмет за кольором? Якої
величини?,форми? Їстівний чи неїстівний? Де росте?"
Гра – конкурс "Хто швидше"
Завдання.
Дописати до кожного іменника усі можливі прикметники.
Хід гри. Гравці
працюють протягом певного часу ( 6 – 8 хв).
За кожен
правильно підібраний прикметник гравцеві зараховується 1 бал, за помилку
знімається 2 бали.
Матеріал для гри.
Колесо ( металеве,велике,чорне,важке,кругле).
Кулька (
гумова,маленька,червона,легка,кругла).
Олівець ( синій,довгий,заструганий,круглий).
Прикметники, близькі за значенням .
Завдання. Згрупувати близькі за значенням слова і записати.
Матеріал для
гри.
а) Безмежний, ніжний, старий, видатний, делікатний,
безконечний,
визначний, старезний, знатний, неосяжний, м'який, неозорий, тонкий,
видний, безмірний, давній.
визначний, старезний, знатний, неосяжний, м'який, неозорий, тонкий,
видний, безмірний, давній.
б) Ароматний, гарний, соромливий, чудовий, запашний,
вічний,
прекрасний, несміливий, пахучий, довгочасний, духмяний,
довголітній, сором'язливий, хороший.
прекрасний, несміливий, пахучий, довгочасний, духмяний,
довголітній, сором'язливий, хороший.
Гра " Однина
– множина"
Обладнання. На аркуші
паперу або на дошці записано 10 прикметників з іменниками в називному відмінку
однини.
Завдання. Записати в
називному відмінку множини спочатку лише іменники та прикметники а) чоловічого
роду, б) жіночого роду, в)
середнього роду.
Хід гри. Виконавши
завдання, всі гравці здають ведучому свої аркуші. На кожне словосполучення,
правильно поставлене в називному відмінку множини, зараховується 1 очко. За
помилку знімається 2 очки і по 1 - за некаліграфічне письмо.
Матеріал для гри.
а) Старий ліс, старанний учень,
дерев'яне ліжко, золота зірка, сірий
вовк, стрімка скеля, рясний дощ, велике вікно, білий ведмідь;
вовк, стрімка скеля, рясний дощ, велике вікно, білий ведмідь;
б) круглий м'яч, струнка ялина, синє
море, місячна ніч, юний
розвідник, класна кімната, голосний дзвоник, широка річка, орлине
крило, дружня сім'я
розвідник, класна кімната, голосний дзвоник, широка річка, орлине
крило, дружня сім'я
в) вірний друг, глибоке озеро, високе
дерево, зимовий ранок, солодка
груша, морський окунь, нове відро, хоробрий воїн.
груша, морський окунь, нове відро, хоробрий воїн.
Прикметники,
протилежні за значенням.
Гра " Скажи без затримки"
Завдання. Дібрати і
записати прикметники,
протилежні за значенням.
Хід гри. Переможцем вважається той, хто за
умовлений час (5—7 хв.) добере і запише найбільше
прикметників-антонімів.
Матеріал
для гри. Дорогий (дешевий), веселий (сумний), ввічливий (нечемний),
високий (низький), широкий (вузький), порожній (повний), темний (світлий),
черствий (свіжий), чуйний (безжалісний), товстий (тонкий).
Гра "Хто більше?"
Дається
завдання дібрати якнайбільше прикметників, які відповідають на питання я к и й?
і в корені слова мають ненаголошений голосний [є] чи [и], який перевіряється
наголосом. Перший варіант — добираються слова з ненаголошеними [є], а другий —
з ненаголошеними [и].
{Медовий, веселий, весняний, зелений, високий, широкий, глибокий).
Гра "Визнач число"
Вчитель зачитує словосполучення іменників з прикметниками в однині та
множині, у відповідь учні сигналізують картками з написами "однина"
і "множина".
Гра "Хто швидше перетворить однину в множину"
На дошці
написано 10 прикметників з іменниками в однині. Треба написати в множині лише
прикметники та іменники чоловічого роду.
Матеріал для вчителя:
Темна ніч,
круглий місяць, велике вікно, зимовий ранок, запашне сіно, голосний дзвоник,
класна кімната, рясний дощ.
ДІЄСЛОВО
Колонки дієслів за дієвідмінами
Виготовляються
набори карток (по 6), на яких записуються 6 дієслів І і II дієвідмін, по 2
картки-вказівки до кожного набору з написами: «Дієслова І дієвідміни»,
«Дієслова II дієвідміни» і контрольний аркуш для ведучого. Гравці одержують конверти з
картками і розкладають їх у дві колонки.
Матеріал для гри.
1 2
лежу течу
стоїш пишеш
робить мовчить
риємо горимо
миєте малюєте
віємо сиджу
Дієслова,
близькі за значенням
Обладнання. На дошці написані дієслова в
неозначеній формі. Завдання. Протягом умовленого часу написати дієслова,
близькі за значенням до поданих.
Матеріал для гри. Бігти, думати, кричати, говорити,
працювати.
Дієслова, протилежні за значенням
Гра подібна до попередньої. Гравці
добирають і записують дієслова, протилежні за значенням.
Матеріал для
гри. Вставати, шити, додавати, множити, знаходити, дозволити,
вимикати, говорити, розкладати.
Запишіть дієслова із -ся
Ведучий пропонує учням записати
дієслова з -ся. Завдання виконують протягом умовленого часу.
Гра " Посели дієслова у хатинки"
Чудовий, співають, солов'їна, виконувати, радість, слово,
тремтить, мелодійна, світанок.
ПРИСЛІВНИК
Гра " Спіймай
прислівник"
Учитель проказує речення. Учні,почувши прислівник, плескають в долоні.
Для гри можна використати такі речення.
1. Сьогодні чудова погода. 2. Тихо, тихо Дунай воду несе. 3. Вдома вчи
уроки пильно, ранком вчасно йди до школи, точним будь і акуратним, не
затримуйся ніколи.4. Був коваль. І удень , і
вночі він кував дивовижні ключі.
Гра " Хто швидше"
Учитель пропонує написати 5 прислівників, що відповідають на питання як? І
5 прислівників, що відповідають на питання коли?
Наприклад:
бадьоро,весело,сумно,смішно,уважно; восени, влітку, взимку, навесні,вранці.
Гра " Допиши прислівник, протилежний за значенням"
Учитель пише на дошці десять прислівників. Учні списують їх і до кожного
дописують протилежні за значенням ( антоніми), наприклад: назад – уперед, уночі
– вдень, тихо – голосно, мало – багато, сьогодні – завтра.
Прислівники, близькі за значенням
Гра подібна до «Дієслова, близькі за значенням. Матеріал для гри. Всюди
(скрізь); охоче (радо, залюбки); спершу (спочатку,
насамперед); раптом (враз, зненацька); важко (тяжко).
Прислівники, протилежні за значенням
Матеріал для гри. Високо (низько);
широко (вузько); назад (вперед); праворуч (ліворуч); далеко
(близько); вдень (вночі); тихо (голосно); багато (мало); швидко (повільно);
прямо (криво); глибоко (мілко); вгорі (внизу); вперше (востаннє); тут (там).
Як? Коли? Де?
Ведучий пропонує написати по п'ять
прислівників, які відповідають на питання я к?, потім — коли?, потім — де?
Переможцем
вважається той, хто першим правильно виконає завдання.
Приклади.
Швидко, весело, смішно, щасливо, міцно, добре, тихо, густо, сміливо, сумлінно;
взимку, навесні, влітку, восени, сьогодні, тепер, вранці, вдень, щогодини,
щотижня; там, тут, скрізь, внизу, спереду, вгорі, праворуч, навкруги, ззаду,
ліворуч.
Займенник
Гра
"Спіймай займенник"
Учитель
проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні. Для гри можна
використати такі речення:
1. Приколю свій малюнок над столом у мами я. 2. Ми для тебе із татом подарунок
шукаєм весь день. 3. Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим.
4. Ми сміливі, ми правдиві. 5. Пішов йому десятий рік, він працювати добре
звик. 6. Якщо в мене є цукерка, пів цукерки другу дам.
Гра "Відгадай займенник"
На дошці написано речення з пропущеними
в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенники. Для гри
можна використати такі речення:
/.... люблю свою Україну. 2. ... любить читати книжки. 3. ... завжди говоримо
правду. 4. ... змагаються за честь своєї школи.
Гра "Хто найшвидше напише три займенники з двома е"?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по дві
букви є, наприклад: мене, тебе, себе.
Гра "Хто найшвидше напише три
займенники з буквосполученнями ьо, йо"?
Учитель
пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були буквосполучення ьо
чи йо, наприклад: ньому, його, йому.
Прийменник
Гра
"Спіймай прийменник"
Учитель
показує речення з прийменниками. Учні сплеском у долоні "ловлять"
прийменники. Для гри можна використати такі речення:
У лісі під ялинкою жив заєць із
зайчихою.
У повітря піднявся літак.
А я у гай ходила по квітку ось яку.
Стоять під білими снігами сосни.
Засиніли проліски у ліску.
Гра "Встав прийменник"
Учні одержують
картки, на яких написано слова, а також набір прийменників. До кожного слова
треба дібрати та поставити відповідні прийменники.
Слова на
картках і прийменники до них можуть бути такі: (на) полі, на (дереві), у
(лісі), у (виямках), під (хатою), під (ліжком).
Кросворди
ІМЕННИК
У клітинках кожного рядка таблиці треба
записати слова тієї частини мови, яка записана по вертикалі.
Відгадати допоможуть речення, в яких
пропущені відповідні іменники.
1.
Ще не смеркло, а на заході зійшла вечірня ....
2.
Опівдні на вахту
заступила нова ... робітників.
3. Хоч велика вся ..., а Батьківщина в
нас єдина.
4.
... була цікава, і її швидко прочитали учні всього класу.
5.
Бабусі допомагає
....
6.
Раніше в нашім саду цвіте абрикос, а
потім ....
7.
Діти зійшли на вершину гори і побачили,
що ... звисає над глибокою ущелиною.
1) Зірка,
2) зміна, 3) земля, 4) книга, 5) онука, 6) вишня, 7) скеля.
Кросворд „Загадково-лісовий"
1. Хвіст трубою,
спритні ніжки,
плиг із гілки на сучок.
Носить все вона горішки
плиг із гілки на сучок.
Носить все вона горішки
в золотий свій „сундучок". (Білка)
2. Ми —
лісові мешканці —
вправні будівельники,
всією громадою
вправні будівельники,
всією громадою
будуємо житло із соснових голок. (Мурашки)
3. Влітку ходить,
бродить лісом.
Все трощить важка нога.
Взимку він, накрившись хмизом,
у барлозі спать ляга. (Ведмідь)
Все трощить важка нога.
Взимку він, накрившись хмизом,
у барлозі спать ляга. (Ведмідь)
4.
Назва грибів, за якими вирушили до лісу
хлопчики (опеньки)
5.
Я дерево-красень, а звуть мене ... (ясен).
6.
Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене
... {лисиця).
7. Ходить хмуро
між дубами,
хижо клацає зубами.
хижо клацає зубами.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно ... (вовк).
Грізний звір цей, звісно ... (вовк).
— Прочитайте слово у виділеному стовпці.
ПРИКМЕТНИК
Відгадати слова допоможуть речення, в яких
пропущені потрібні прикметники.
1. ... друг у біді не залишить.
2. Зовні апельсин ....
3. До ... соку додають цукру, бо він дуже кислий.
4. У ... ножику буває кілька лез.
5. Як з'їсти кисле яблуко, а потім солодке, то воно здається ще
...
6. Дівчатка милувалися ... тюльпанами на квітнику.
7. Ніде немає воїнів ... і відважніших від українських.
8. Партизани швидко пробиралися в гущавині ... стежками.
9. Шпаки люблять ласувати стиглими темно-червоними
... ягодами.
10. На уроках учні повинні бути ...
1) Справжній, 2) оранжевий, 3) лимонного, 4) складному, 5) смачнішим, 6) червоними, 7)стійкіших, 8) знайомими, 9) вишневими, 10)
активними.)
Кросворд
"Тлумачний"
—Розгадайте кросворд.
—Прочитайте слово у виділеному стовпці. (Ознака.)
1. Який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей. (Добрий.)
2. Непотрібний; без якого можна обійтись. (Зайвий.)
3. Який буде згодом, настане пізніше. (Майбутній.)
4. Який говорить правду; чесний, справедливий. (Правдивий.)
5. Сліпучий, сяючий. (Яскравий.)
6.Приємний на
смак. (Смачний
ЗАЙМЕННИК
Відгадати слова допоможуть речення, у яких
пропущені потрібні займенники.
1.
Світить сонце для .,. над землею.
2.
Вирив собі ямку
під пеньком заєць і ліг, задрімав, тепло
... в затишку лежати.
3.
Вчимося ... і дружимо, немов одна
сім'я.
4.
Як радісно ..., що знов весна настане.
5.
Низько над ...
пролетів і скрикнув птах.
6.
Несе весна ...
радість та нові турботи.
7. Вітчизну любим дуже ми — і..., і я.
1) нас, 2) йому, 3) ми, 4) мені, 5) нами, 6) нам, 7)
ти.
Кросворд "Тлумачний"
— Розгадайте кросворд. Прочитайте слово у виділеному стовпці. (Дієслово.)
1. Давати відповідь на запитання. (Відповідати.)
2. Швидко пересуватися ногами, поспішно йти кудись. (Бігти.)
3. Антонім до слова роз'єднувати. (З'єднувати.)
4.
Видавати голосом музичні звуки.(Співати.)
5. Сприймати на слух якісь звуки.(Слухати.)
6. Говорити, робити те саме ще раз. {Повторювати.)
7. Висловлювати подяку. (Дякувати.)
8. Повідомляти про що-небудь по телефону. (Телефонувати.)
ДІЄСЛОВО
Заповнити горизонтальні рядки буквами так, щоб у всіх і рядках були
дієслова.
1) Дихати, 2) іржати, 3) єднати, 4) сипати, 5)
лежати, 6) обрати, 7) вижати, 8) ойкати.
ПРИСЛІВНИК
Усі потрібні прислівники мають протилежне значення до прислівників:
1) рано, 2) косо, 3) голосніше, 4) весело, 5) важко, 6)
слабко, 7) легко,
8) грубо, 9)
брудно, 10) прямо.
1) Пізно, 2) рівно, 3) тихше, 4)
сумно, 5) легко, 6) міцно, 7) важко, 8) ніжно, 9) чисто, 10)
криво.
Немає коментарів:
Дописати коментар